Kirjan kustannukset

Mistä kirjan hinta muodostuu?

Suomessa kirjan hintaan vaikuttaa osaltaan se, että kielialue on pieni. Mahdollisia ostajia on vähemmän kuin esimerkiksi Saksassa tai Ranskassa. Lisäksi arvonlisävero vaihtelee maittain. Suomessa painetut kirjat määritellään kulttuurituotteiksi, joten niillä on alennettu arvonlisävero, 10 prosenttia. Sen sijaan sähkökirjoissa on täysi arvonlisävero, 24 prosenttia.

Kirjan valmistuskustannukset vaihtelevat. Esimerkiksi nelivärinen painotyö on huomattavasti mustavalkotyötä kalliimpaa. Mahdollisen kuvituksen kustannukset ja käännöskustannukset vaikuttavat myös kuluihin. Toimitustyöllä on hintansa, samoin graafisella suunnittelulla ja taitolla.

Yksittäisen kirjan hinnan kulurakenne saattaa vaihdella paljonkin. Yleistäen voidaan todeta, että kirjakaupalle jää kirjan hinnasta noin 30 prosenttia ja noin 60 menee kustantajan kautta eteenpäin. Kustantajan saamasta myyntitulosta kirjailija saa keskimäärin 20 prosenttia. Kirjan valmistamiseen menee 20 prosenttia, varastointiin ja logistiikkaan 10 prosenttia. Jäljelle jäävä 10 prosenttia jakautuu toimitustyöhön, markkinointiin, hallintoon ja kustantajan muihin kuluihin sekä myymättömien kappaleiden riskiin.

Karkeasti voidaan todeta, että kirja, jonka painos on 2000 kappaletta ja hinta kirjakaupassa 30 euroa, ei vielä tuota kustantajalle voittoa. Käytännössä vasta tätä suuremmat painokset tuovat rahaa myös kustantajan liiketoiminnan kehittämiseen.

”Kaikkein eniten kirjailija varmaan odottaa sitä, että kustantaja seisoo kirjailijan takana.”

- Antti Tuomainen

”Kustantaja vie oppimateriaalit kouluihin, opettajille, verkkoon ja kirjakauppoihin: ilman kustantajaa hyvätkin käsikirjoitukset jäisivät oppimateriaalintekijöiden tiedostoihin.”

- Hannele Cantell