Menestymisen edellytykset

Miten kirjasta tulee menestys?

Tunnetutkin kirjailijat ovat aikanaan ponnistaneet tyhjästä lukijoiden tietoisuuteen. Esikoiskirjailijoilla on mahdollisuus tehdä sama.

Kustantajat tarvitsevat ja etsivät uusia kirjailijoita. Esikoiskirjailija on arvokas jo ensimmäisen teoksensa myötä, mutta myös hänen tulevaisuudeltaan toivotaan paljon.

Kirjoja ja niiden kirjoittajia arvostetaan Suomessa poikkeuksellisen paljon. Suomalaiset suosivat kotimaisia kirjoja, ja kotimaisen kaunokirjallisuuden myynti kasvaa. Moni lukija tarttuu entuudestaan tuntemattoman tekijän kirjaan ystävän suosituksesta.

Laajempaan tietoisuuteen kirja voi nousta esimerkiksi hyvän arvostelun, kirjallisuuspalkinnon tai voimakkaan markkinoinnin ansiosta. Usein myös oikea ajoitus voi auttaa. Kaikkein tärkein on kuitenkin sisältö. Kirjan on oltava kiinnostava ja hyvin kirjoitettu.

Kirjan ulkoasulla on oma merkityksensä kirjan myynnissä. Kirjan kauniit kannet voivat houkutella tarttumaan siihen. Hyvä kansi ei takaa myyntiä, mutta se voi edesauttaa asiaa.

Vaikka ulkoasun merkitys on sähkökirjojen myötä jonkin verran muuttunut, on tärkeää, että ulkoasu ja kirjan esittelytekstit puhuttelevat kohderyhmää. Parhaimmillaan ulkoasu kertoo sisällöstä oivaltavasti ja kiinnostavalla tavalla.

”Kustannustoimittajaan on ennen kaikkea taiteellinen luottamus.”

- Riikka Ala-Harja

”Kustantajalla on taju siitä, mihin teksti on menossa ja miten siitä saisi paremman.”

- Kari Hotakainen